6. grudnia br. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów ukazała się projekt legislacji nr UD15 „Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz niektórych innych ustaw.”
W informacjach o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie czytamy:
Potrzeba wprowadzenia projektowanych rozwiązań wynika z konieczności wdrożenia usprawnień oraz minimalizacji zidentyfikowanych ograniczeń w zakresie prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, prowadzenia prac geodezyjnych i kartograficznych, a także w zakresie odbywania praktyk i nadawania uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii.
Potrzeba wprowadzenia projektowanych rozwiązań wynika również z konieczności wprowadzenia ułatwień w dostępie do informacji o istniejącym pokryciu planistycznym.
Zmiany w powyższym zakresie przyczynią się w szczególności do uproszczenia i przyspieszenia procesu prowadzenia prac geodezyjnych i kartograficznych, a likwidacja szeregu barier będzie miała bezpośredni i pozytywny wpływ na usprawnienie procesu inwestycyjno-budowlanego.
Według organu istotą rozwiązań ujętych w projekcie jest:
W ustawie z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2017 r. poz. 2101, z późn. zm.) proponuje się m.in:
1) zmianę regulacji dotyczących prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym m.in: ewidencji gruntów i budynków, bazy danych obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500-1:5000 oraz bazy danych obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:10 000-1:100 000;
2) zmianę zasad sporządzania zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją gruntów i budynków;
3) uszczegółowienie zasad (i terminów) zgłaszania i wykonywania prac geodezyjnych i kartograficznych oraz przekazywania wyników prac do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego;
4) doprecyzowanie prawnych relacji pomiędzy wykonawcami prac geodezyjnych i prac kartograficznych a organami administracji geodezyjnej i kartograficznej;
5) zmianę zasad udostępniania materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz wydawania licencji na udostępniane materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego;
6) uchylenie instytucji tzw. uwierzytelniania dokumentów opracowanych na podstawie wykonanych prac geodezyjnych lub prac kartograficznych na potrzeby postępowań administracyjnych, postępowań sądowych lub czynności cywilnoprawnych i wprowadzenie obligatoryjnego opatrywania z urzędu klauzulą dokumentów stanowiących wyniki prac geodezyjnych lub kartograficznych;
7) zmianę zasad ustalania i pobierania opłat za materiały udostępniane z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz wprowadzenie opłaty ryczałtowej dla wykonawców prac geodezyjnych;
8) zniesienie obowiązku prowadzenia geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu na obszarach wyłączonych z tej ewidencji;
9) zmiany zakresu obowiązkowej koordynacji sytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu oraz prowadzenia przez starostę narad koordynacyjnych;
10) rozszerzenie katalogu podmiotów objętych zwolnieniem z opłat za udostępnianie danych (lub usług) państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz katalogu danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego udostępnianych nieodpłatnie;
11) umożliwienie organom Służby Geodezyjnej i Kartograficznej wymiany danych z terenów przygranicznych dla realizacji współpracy międzynarodowej w ramach podpisanych umów i udziału Polski w organizacjach międzynarodowych;
12) zmiany w procedurze ubiegania się i uzyskiwania uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii;
13) umożliwienie wykorzystania danych i usług Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii w systemach informatycznych państwa;
14) usystematyzowanie i jednoznaczne określenie pojęć z zakresu procesu inwestycyjnego wykorzystywanych w ustawie (między innymi wprowadzenie nowych definicji ustawowych);
15) zmiany o charakterze porządkującym i redakcyjnym.
Wprowadzenie powyższych propozycji będzie skutkować koniecznością dokonania dodatkowych zmian w celu zapewnienia spójności aktu prawnego (w tym załącznika do ustawy).
W ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1945, z późn. zm.) proponuje się wprowadzenie obowiązku tworzenia zbiorów danych przestrzennych dla aktów planowania przestrzennego wraz z określeniem ich minimalnego zakresu oraz z zamieszczeniem upoważnienia ustawowego do wydania przepisów wykonawczych uszczegóławiających zakres zbioru. Realizacja przepisów ustawy przyczyni się do powstania jednolitych w skali kraju zbiorów obrazujących zasięgi obowiązujących aktów planowania przestrzennego oraz powiązanych z nimi dokumentów (treści aktu poprzez łącze internetowe, rysunku w postaci rastra z nadanymi georeferencjami).
W związku z ww. propozycjami niezbędne będzie wprowadzenie zmian dostosowujących w:
1) ustawie z dnia z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane;
2) ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników;
3) ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami;
4) ustawie z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
5) ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne.
W ostatnim projekcie przekazanym Sejmowi VIII kadencji lista zmienianych ustaw to:
2.2. Zmiany w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1945, z późn. zm.)
2.3. Zmiany w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r.–Prawo budowlane
2.4. Przepisy dostosowujące
W celu dostosowania przepisów innych aktów prawa do zmian wprowadzonych w ustawie –Prawo geodezyjne i kartograficzne zaproponowano następujące zmiany:
• w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz.U. z 2019 r. poz. 299, z późn. zm.)–wynikające z usunięcia obowiązku gromadzenia w egib informacji o umowach dzierżawy, w miejsce którego wprowadzono obowiązek potwierdzenia przez wójta faktu zawarcia umowy dzierżawy,
• w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami –wynikające z braku możliwości bieżącej aktualizacji Rejestru Cen i Wartości Nieruchomości w zakresie informacji o wartości nieruchomości i zmianie nazwy na Rejestr Cen Nieruchomości,
• w ustawie z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. z 2018 r. poz. 2067, z późn. zm.) –wynikające z usunięcia obowiązku gromadzenia w egib informacji o wpisaniu do rejestru zabytków,
• w ustawie z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (Dz.U. z 2019 r. poz. 1317)–wynikające z przeniesienia z art. 4 ust. 1b do ust. 1a pkt 12 BDOT500,
• w ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. –Prawo wodne (Dz.U. z 2018 r. poz. 2268, z późn. zm.) –doprecyzowanie stosowanej terminologii do funkcjonujących instytucji opatrywania klauzulami map przez organy SGiK
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu | MR |
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu | Jadwiga Emilewicz Minister Rozwoju |
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM | MR |
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM | IV kwartał 2019 r. |
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem (z podaniem przyczyny) | Projekt procedowany w archiwalnym wykazie prac RM pod numerem UD438. |
Moim zdaniem w tej chwili jest najwyższy czas by wyjść na tzw. ulicę. Sytuacja dojrzała do protestu pod Sejmem, już bardziej dojrzała nie będzie.
No to się porobiło !!!